Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden van SigiArt zijn opgesteld op 1 juli 2023.

Wij gaan ervan uit dat u deze voorwaarden volledig heeft geaccepteert op het moment dat u een bestelling plaatst.

Artikel 1 Definities

  1. SigiArt: SigiArt V.O.F.
  2. Klant: degene met wie Sigiart een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Sigiart en de Klant samen.
  4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 Identiteit van de ondernemer

  1. Naam ondernemer:
    SigiArt V.O.F.
  2. Handelend onder naam/namen:
    SigiArt
  3. Vestigingsadres:
    Stationstraat 5
    5131BL Alphen nb
  4. Kamer van Koophandelnummer:
    90865650
  5. BTW nummer:
    NL865479537B01
  6. Email:
    info@sigiart.nl

Artikel 3 Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens SigiArt.
  2. SigiArt en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. SigiArt en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 4 Aanbiedingen en offertes

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag SigiArt de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat deKlant hieraan enige rechten kan ontlenen.
  2. Een aanbod of offerte is maximaal 14 dagen geldig, tenzij er een andere termijn in hetaanbod of de offerte staat.
  3. Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt hetaanbod of de offerte.
  4. Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij SigiArt en de Klant dit schriftelijk afspreken.

Artikel 5 Aanvaarding

  1. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag SigiArt de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
  2. Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt SigiArt slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

Artikel 6 Prijzen

  1. SigiArt hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. SigiArt mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
  3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die SigiArt niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
  4. De Consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Artikel 7 Monsters en modellen

  1. Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.

Artikel 8 Betalingen en betalingstermijn

  1. SigiArt mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
  2. De Klant rekent producten af bij het plaatsen van de bestelling in de webwinkel.
  3. De Klant rekent producten direct af in de winkel.
  4. De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
  5. De betalingstermijnen die SigiArt hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat SigiArt aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
  6. SigiArt mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 9 Recht van reclame

  1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag SigiArt het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
  2. SigiArt maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
  3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan SigiArt, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.

Artikel 10 Herroepingsrecht

  1. Een Consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken.
    Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
    • het product is gebruikt
    • het een product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
    • het een product is dat speciaal voor de Consument op maat is gemaakt     of  aangepast
    • het een product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed of badkleding
    • de verzegeling niet intact is, wanneer het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud, zoals dvd’s of cd’s
    • het product of dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
    • het product een los tijdschrift of losse krant is
    • de Consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht

  2. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
    • op de dag nadat de Consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
    • zodra de Consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
  3. De Consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@sigiart.nl.
  4. De Consument moet het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terugsturen naar SigiArt, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.

Artikel 11 Vergoeding van bezorgkosten

  1. Wanneer de Consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar SigiArt heeftgeretourneerd, dan zal SigiArt eventuele door de Consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de Consument terugbetalen.
  2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van SigiArt voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.

Artikel 12 Vergoeding retourkosten

  1. Indien de Consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt de Klant de kosten daarvoor.

Artikel 13 Opschortingsrecht

  1. Tenzij de Klant een Consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 14 Retentierecht

  1. SigiArt kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van SigiArt heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan SigiArt.
  3. SigiArt is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.

Artikel 15 Verrekening

  1. Tenzij de Klant een Consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan SigiArt te verrekenen met een vordering op SigiArt.

Artikel 16 Eigendomsvoorbehoud

  1. SigiArt blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van SigiArt met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
  2. Tot die tijd in lid 1 kan SigiArt gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen,vervreemden of op een andere manier bezwaren.
  4. Wanneer SigiArt gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag SigiArt van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

Artikel 17 Levering

  1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
  2. Levering vindt plaats bij SigiArt, tenzij anders wordt afgesproken.
  3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
  4. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag SigiArt zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
  5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan SigiArt kan tegenwerpen.

Artikel 18 Levertijd

  1. De levertijden van SigiArt zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
  2. De levertijd gaat in wanneer de door de Klant voor akkoord getekende offerte aan SigiArt door SigiArt schriftelijk of elektronisch is bevestigd aan de Klant.
  3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer SigiArt later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer SigiArt niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en SigiArt iets
    anders hebben afgesproken.

Artikel 19 Feitelijke levering

  1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.

Artikel 20 Transportkosten

  1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en SigiArt schriftelijk iets anders hebben afgesproken.

Artikel 21 Verpakking en verzending

  1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij SigiArt niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
  2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan SigiArt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij SigiArt niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

Artikel 22 Bewaring

  1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
  2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.

Artikel 23 Garantie

  1. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
  2. De garantie geldt niet:
    • in het geval van normale slijtage
    • voor schade ontstaan door ongevallen
    • voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
    • voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
    • wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
  3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.

Artikel 24 Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart SigiArt tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door SigiArt geleverde producten en/of diensten.

Artikel 25 Klachten

  1. De Klant moet een door SigiArt geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant SigiArt daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
  3. Een Consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming SigiArt hiervan op de hoogte stellen.
  4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat SigiArt hierop gepast kan reageren.
  5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en SigiArt.
  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat SigiArt andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 26 Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan SigiArt.
  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling SigiArt ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 27 Aansprakelijkheid Klant

  1. Wanneer SigiArt een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 29 Aansprakelijkheid SigiArt

  1. SigiArt is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer SigiArt aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. SigiArt is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer SigiArt aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid
    beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 29 Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van SigiArt vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 30 Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer SigiArt toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door SigiArt nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat SigiArt in verzuim is.
  3. SigiArt mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn
    verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer
    SigiArt kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te
    nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 31 Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van SigiArt door de Klant niet aan SigiArt kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    • een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
    • wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
    • stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
    • computer-virussen
    • stakingen
    • overheidsmaatregelen
    • vervoersproblemen
    • slechte weersomstandigheden
    • werkonderbrekingen
  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor SigiArt 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat SigiArt kan nakomen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als SigiArt de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
  5. SigiArt hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer SigiArt hiervan voordeel heeft.

Artikel 32 Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen,
    kunnen de Klant en SigiArt de overeenkomst aanpassen. Dit geldt niet voor producten die de
    Klant heeft gekocht in een fysieke winkel.

Artikel 33 Wijziging algemene voorwaarden

  1. SigiArt mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag SigiArt altijd doorvoeren.
  3. Ingrijpende wijzigingen zal SigiArt zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
  4. Een Consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 34 Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met SigiArt aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van SigiArt.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 35 Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat SigiArt bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 36 Toepasselijkheid recht en bevoegde rechter

Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en SigiArt is Nederlands recht van toepassing.
De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van SigiArt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en SigiArt, tenzij de wet iets anders bepaalt.


Algemene Voorwaarden Sigi Art
PDF – 70,3 KB 59 downloads